
Tudor har i de sidste ti år lavet en markant turnaround, hvor Rolex’ lillebror har fået skabt en række succesfulde nye ure. Men nye tal viser, at Tudor i 2024 ramte ind i en markant salgskrise.
Fra en hensygnende tilværelse som et nærmest obskurt urmærke med underlige urdesigns startede Tudor, der er ejet af Rolex, i 2012 en bemærkelsesværdig opstigning fra ukendtheden. Med lanceringen af Tudor Black Bay fik man fat i dykkerursglade urentusiaster igen.
Seks år senere i 2018 satte Tudor for alvor turbo på genkomsten ved at lancere det yderst populære Tudor Black Bay 58. Sidenhen har Tudor lanceret mange urmodeller, der høster roser både hos kunder og i urindustrien.
Men 2024 blev en annus horribilis for Tudor, der ifølge nye tal fra Morgan Stanley og LuxeConsult blev ramt af en voldsom salgskrise.

Morgan Stanley og LuxeConsults analyse af den schweiziske urindustri i 2024 viser, at Tudor blev ramt af en markant salgskrise. Rapporten opgøres ved at samle adskillelige komplekse datakilder som blandt andet leverancer af dele til urværker, årsregnskaber, officielle industrital og eksport- og importstatistikker.
Modtag artikler som denne og masser af nyheder fra urenes verden ved at skrive dig op til vores nyhedsbrev.
Ifølge WatchPro.com viser rapporten, at Tudor i 2024 oplevede en nedgang i salget på hele 34 procent målt i forhold til 2023.

Mens Tudor i 2024 måtte se cirka en tredjedel af salget forsvinde, så vandt storebror Rolex yderligere markedsandele på fem procent, og Rolex er fortsat den ubestridte nummer et i den schweiziske urindustri med en samlet markedsandel på hele 32 procent. Det har Time & Crown tidligere afdækket.
Insidere: Urindustrien går en svær fremtid i møde

Det er ifølge insidere og eksperter ikke kun Tudor, der må forvente en sværere fremtid. Mange urproducenter må nemlig se de vilde tal fra perioden 2020-2023 skrumpe.
“Nedgangen er ikke enkeltstående, det er en trend. Vi kommer aldrig igen til at se en volumeindustri. Vi er i high-end nu. Men dette er et industrielt problem. Man kan ikke alene have en industri, der kun lever af Porsche og Lamborghini, du har brug for en volumeindutri,” udtaler Oliver Müller, der er ejer LuxeConsult, som er en af parterne bag rapporten.
Rapporten viser, at den schweiziske urindustri samlet set mister volume i form af både salg og antallet af producerede ure. Hvor en række konglomerater og større urmærker som f.eks. Swatch Group, som afdækket på Time & Crown, mister salg, så er de store luksusmærker som Rolex, Patek Philippe, Audemars Piguet og Richard Mille i vækst.

Ifølge rapporten omsatte Tudor i 2024 for 360 millioner schweizer franc og producerede cirka 160.000 ure. Rolex omsatte for 10,6 milliarder schweizer franc og producerede 1.176.000 ure.
Morgan Stanley vurderer, at Rolex’ salg er 4,5 gange højere end rivalen Omega.
Modtag artikler som denne og masser af nyheder fra urenes verden ved at skrive dig op til vores nyhedsbrev.